Opis
„Niedola nie przystąpi do ciebie, a cios nie spotka twojego namiotu, bo swoim aniołom dał rozkaz o tobie, aby cię strzegli na wszystkich twych drogach. Na rękach będą cię nosili, abyś nie uraził swej stopy o kamień (Ps 91,10-12). Anioł jest obecny w Biblii począwszy od pierwszej jej księgi aż po ostatnią. Czasami jest określany jako cherubin, serafin, a czasami nawet przy pomocy własnego imienia. Anioł jest także obecny w życiu każdego człowieka i bywa nazywany Aniołem Stróżem. Nie mogło zatem zabraknąć „Modlitewnika z Aniołem”.
Wydawca: Piotr Adamczyk – Artystyczna Pracownia Wydawnicza Petrus-Libri na licencji Wydawnictwa Świętego Filipa Apostoła
Autor: praca pod redakcją Wacława Stefana Borka
Rok wydania: 2021
Layout: stylizowane ramki, kolorowe grafiki, postarzane kartki, specjalna czcionka
Strony: 112, kartki szyte nićmi, brzegi modlitewnika złocone (nawet pojedyncze kartki iskrzą się w świetle złotem)
Papier: Arena rough ivory, 170 g/m2, spulchnienie 1,35 cm3/g z kolekcji bezdrzewnych niepowlekanych papierów, posiada certyfikat FSC
Kapitałka: czerwona – „rozpalone niebo”
Format: 142 mm x 205 mm
Oprawa – Wersja „JUBILERSKA” wzornictwo i wykonanie: Piotr Adamczyk – Petrus-Libri Artystyczna Pracownia Wydawnicza
ISBN 978-83-951946-1-0
Oprawa książki
W polu zwierciadła ze srebrnej oprawy znajduje się płaski relief przedstawiający „Trójcę Świętą” Rublowa (obramowanie medalionu zostało wykonane z 24-karatowego złota). To ona zawiera kwintesencję przesłania stylizowanego na starodruk praktycznego modlitewnika. Tym bowiem, co odróżnia chrześcijaństwo od innych wielkich religii monoteistycznych, jest Trójjedyny Bóg, czyli komunia Boskich Osób tworzących jedność. Dlatego na lustrze okładki mamy przedstawienie Trójcy Świętej w pewien sposób nawiązujące do opieki Bożej wobec Abrahama i Sary (por. Rdz 18, 1-15). Złota tabliczka konsularna z napisem „Modlitewnik z Aniołem” dopełnia całość obrazu.
Nowy kanon ikony, jaką zapoczątkował swoim dziełem Andrej Rublow, każe nam odwoływać się do tradycji, śmiało jednak wybiegając do przodu. A zatem widzimy tutaj metaforę opieki Bożej, z jaką spieszą nam aniołowie (ich aureole też są ze złota) w imię Trójjedynego Boga – Ojca, Syna i Ducha Świętego. Plakieta z ikoną „Trójcy Starotestamentowej” umieszczona jest w wizerunku solidnych, monumentalnych drzwi, które trzeba otworzyć, jeśli chce się wejść do środka, czyli poprzez modlitwę zanurzyć się w Trójcę Świętą i wzorem serafinów uwielbiać Boga śpiewając: „Święty, Święty, Święty jest Pan Zastępów. Cała ziemia pełna jest Jego chwały” (Iz 6,3). Użyta przez nas metafora drzwi nie jest jednak niczym innym, jak srebrną bordiurą dla całej oprawy. Co więcej posiada ona cztery tzw. guzy, w których element centralny i zewnętrzna część rozety zostały wykonane ze złota. Guzy w starodawnych księgach miały zabezpieczać plakietę przed zniszczeniem w czasie użytkowania księgi.
Metalowa oprawa ze starzonego srebra przymocowana jest do okładki z czystego aksamitu w kolorze czerwieni burgundzkiej. Na dolną część okładki nałożone są guzy w postaci czterech aniołków. Oprócz swojej funkcji ochronnej dla aksamitu zabezpieczają one medalion przedstawiający postać Zmartwychwstałego Jezusa. Obramowanie medalionu oraz aureola Chrystusa również zostały wykonane z 24-karatowego złota.
Treść
Całość rozpoczyna przedmowa o Aniele, po czym następują modlitwy do Anioła, w tym do Anioła Stróża i Archanioła Michała. Nimi wypełniony jest drugi rozdział. Trzeci rozdział to modlitwy codzienne, uwzględniające także duchowe dziedzictwo poprzednich pokoleń. Czwarty rozdział to syntetyczny katechizm. Ostatnie dwa rozdziały to teksty biblijne dotyczące obecności i roli Aniołów zarówno w Starym jak i Nowym Testamencie.
Opakowanie
Skrzynka o wymiarach zewnętrznych 195 mm x 253 mm x 63 mm wykonana z surowego drewna jest powleczona specjalnym lakierem mającym na celu dać efekt starości drewna utlenionego w słońcu. Zamek skrzynki wykonany został z mosiądzu, zaś na jej górnym wieku umieszczono wizerunek barokowego cherubinka.
Dodatkowym zabezpieczeniem jest naturalny worek jutowy.